منتقد سینما: 'بوسیدن روی ماه' به سینمای شریف ایران تعلق دارد
نوشته شده توسط : sadis

'منوچهر اكبرلو' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'بوسیدن روی ماه' ساخته همایون اسعدیان را از فیلم های خوب جشنواره فیلم فجر امسال دانست و گفت: این فیلم از جنس 'طلا و مس' دیگر اثر این كارگردان سینمایی است كه به سینمای شریف ایران تعلق دارد.

وی افزود: آثاری در زمره سینمای شریف ایران قرار می گیرند كه ضمن احترام به تماشاگر، قصه تعریف می كند اما قصد ندارد به هر تمهید و بهانه ای مخاطب را جذب خود كند.

اكبرلو با تمجید از مضمون این فیلم سینمایی اظهار داشت: در زمان حاضر كمتر فیلمسازی به سراغ مضامینی از جمله انتظار خانواده های مفقودالاثرهای دوران جنگ و مصائب آنان می پردازند و اگر هم اثری در این حوزه تولید شود، بیشتر شعاری، سطحی و سفارشی هستند.

این فعال حوزه تئاتر و سینما تاكید كرد: هرچند 'بوسیدن روی ماه' نیز به سفارش شهرداری ساخته شده است اما به نظر می رسد كه سفارش به معنای خوب كلمه انجام شده و حق مطلب ادا شده است.

اكبرلو با تاكید بر اینكه بسیاری از اینگونه آثار در اكران عمومی با مشكل رو به رو می شوند، گفت: جنس این فیلم ها در اكران عمومی خوب جواب نمی دهد چون ذائقه عمومی همراه با این گونه فیلم ها نیست.

وی افزود: البته این بدان معنی نیست كه مردم فقط فیلم های كمدی یا سطحی را می بینند زیرا امسال فیلم های بسیار خوبی اكران شدند كه فروش خوبی هم داشتند.

وی جذب مخاطب را دغدغه همه كسانی دانست كه در عرصه سینمای شریف ایران فعالیت می كنند و گفت: برخی از مولفه های فیلم برای مخاطب عمومی سینما ضعیف است و به همین خاطر آرزوی بسیاری برای پرفروش شدن اینگونه آثار را برآورده نمی كند.

منتقد سینما و تلویزیون، ریتم كند فیلم را یكی از نقاط ضعف این فیلم برای جذب مخاطب در اكران عمومی دانست و گفت: هرچند فضای عمومی فیلم اجازه ریتم تند را نمی دهد اما تجربه نشان داده است كه وقتی یك مضمون سنگینی را سوژه می كنیم، بغض ها را در گلو نگه می دارد و به شدت از نظر عاطفی به تماشاگر فشار وارد می شود.

اكبرلو تاكید كرد: زیركی فیلمنامه نویس و كارگردان در این است كه گریزهای كُمیك را در فیلم تعبیه كند تا بار سنگین فشار احساسی كمتری به تماشاگر وارد شود و او تحمل سنگینی فضای فیلم را داشته باشد.

وی افزود: هرچند دختر جوان خانواده كه رفتاری امروزی دارد كمی به تلطیف فضا كمك كرده است و یا طنزهای كلامی شخصیت ' فروغ خانم' برای دقایقی بیننده را می خنداند اما به نظر این گریزها برای كاستن از فضای سنگین فیلم كافی نیست.

وی ریتم كند و غمناك فیلم را برای مخاطب آزاردهنده دانست و گفت: ای كاش گریزها و داستانك هایی در فیلم وجود داشت كه به واسطه آنها داستان در پاره ای نقاط اوج می گرفت و حتی شادتر می شد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره سكانس برتر این فیلم نیز گفت: دوست داشتم كه سكانس مربوط به سالن معراج شهدا به نمایش درنیاید كه این موضوع درباره خانم 'فروغ خانم' اتفاق افتاد و همانطور كه انتظار می رفت، فضای این سكانس به شدت عاطفی شد و ضجه زدن های افراطی نیز بر سنگینی هرچه بیشتر فضای فیلم افزود.

اكبرلو ادامه داد: بهترین سكانس فیلم جایی است كه بیننده آن را ندید یعنی جایی كه مادر واقعی شهید یعنی 'احترام السادات' برای دیدن فرزندش اظهار تمایل می كند و كارگردان در اقدامی حساب شده صحنه مربوط به حضور مادر بر سر تابوت فرزند را حذف می كند.

این روزنامه نگار درباره حضور بازیگران كمترشناخته شده به عنوان شخصیت اصلی در این فیلم نیز گفت: اگر چه دو بازیگر مُسن فیلم خوب بازی كرده اند و می توان برای نقش های خاص از نابازیگر استفاده كرد اما یكی از تهمیدات فیلمسازان برای كشاندن مخاطب به سینما این است كه به ناچار قواعد بازار را بپذیریم و از بازیگران شناخته شده استفاده كنیم.

اكبرلو تاكید كرد: استفاده نكردن از بازیگران مطرح كه تماشاگر را به سینما می كشند، در فضای كنونی سینمای ایران به اكران عمومی این آثار ضربه می زند.

وی افزود: كارگردان می توانست برای شخصیت دختر جوان فیلم از بازیگران شناخته شده تر بهره می گرفت.

وی همچنین با بیان اینكه 'صابر ابر' نقش متفاوت و چندانی در این فیلم نداشت، افزود: اگر به جای او یك نابازیگر و كسانی كه در این تیپ نقش ها جا افتاده اند، استفاده می شد، اتفاق خاصی در فیلم نمی افتاد زیرا صابر ابر برای نقشی انتخاب شده است كه هیچ ویژگی خاصی ندارد.

فیلم سینمایی 'بوسیدن روی ماه' در چهارمین روز -یكشنبه- در جشنواره فیلم فجر در سالن اهالی اصحاب این رویداد هنری نمایش داده شد.

جشنواره فیلم فجر تا 23بهمن ماه ادامه دارد.

فراهنگ 2025**1588





:: برچسب‌ها: آبی , مرخصی , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 571
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: